Det finns många sätt och knep som företag kan ta till för att visa sina medarbetare sin uppskattning för deras arbete och en väl uppskattad gest är att ge alla, och framförallt de nyanställda, medarbetarna presenter.
Idag använder de flesta företag sig av att dela ut företagspresenter till sina kunder vid speciella högtider så som påskägg vid påsk eller en julklapp vid jul och så vidare. Men vad många företag ofta glömmer är att visa uppskattning gentemot sina egna medarbetare – vilket egentligen är själv poängen och tanken att man ska göra med företagspresenter. Därför kan det vara en god idé att förse sina medarbetare med en gåva som tack och för uppmärksammande av väl genomfört arbete precis som man förser sina anställda med nya arbetskläder. Till exempel skriver Norrköpings tidning om hur Elisabeth tyckte att hennes arbetskläder satt alldeles för löst på hennes kropp och bestämde sig därför för att skapa egna – men att ge sig själv en present är dock aningen svårare.
Olika presenttraditioner
Anledningen till att svenska företagare inte alltid är så duktiga på att visa uppskattning gentemot sina medarbetare genom att ge gåvor annat än vid jul kan komma av att vi har en tradition av bara ge presenter till våra närstående. Ser man till exempel på vår nära granne Ryssland har man exempelvis en helt annan syn på presentgivande till personer utanför den direkta familjen. Ett exempel är exempelvis nu under internationella kvinnodagen då alla kvinnor får presenter både från sina män och från sin arbetsplats där man även uppvaktas med god mat och lite fest på kontoret (källa). Och det kanske är något som även svenska företag bör börja med!
Uppskatta med konferens eller kick off
Det finns såklart olika saker som man kan välja att göra för att visa sin personal vad de betyder för företaget och det behöver inte nödvändigtvis vara att man köper presenter till dem hela tiden. Till exempel är ett alternativ att ta med hela kontoret på en konferensresa eller kanske en kick off någon gång om året då man både kan ägna sig åt teambuilding, gemensamma middagar och lite jobbprat däremellan. Konferensresor är även avdragsgilla vilket du som företagare kan läsa mer om här.